Cari Blog Ini

Halaman Pilihan Ku

Ahad, 4 April 2010

Ayam kicap Aapapapantah

Resepi ini aku ciplak dari mama ku..hehehe,,sebenarnya ini resepi masak kicap keluarga ku..tp aku macam tak nak jer ayam ni masak berkuah ngan  ader minyak2..huhuhu on diet lah katakan..pastu aku nak ayam ni terangkat pedasnyer..ermm aku try2la bubuh itu dan ini,,,hehehe.....pehhhh tak sangka jadi plak....lagi satu..tujuan aku letak resepi ini kat dlm blog sebab nak share ngan Chef Kesayangan Aku..CHEF AZLI!!!selain Chef Wan..yg aku suka dengar celoteh2 nyer...Chef Azli yang sempoi ni aku suke sgt tgk...cara penyediaan memasak die mcm org lelaki la...takdernye lembut2..ingat kat "abg"(adik aku yg suke memasak)...erkkk ermm selain itu penerangan yg ringkas..serta resepinya mudah2 jer..seseuai bebenor ngan jiwa aku yg suka yg ringkas2 jer ni...hehehe..muahhh!!luv u chef Azli...



BAHAN-BAHAN
1)  Ayam - 1 belah dada yang telah dibuang kulit (dipotong ikut suka,tp klu nak potong besar2,pastikan anda siat2kan isinya supaya bhn2 yg dilumur kepada ayam ini menyerap ke dalam isi isi..
2) Bahan untuk dikisar:
a) Serai - 2 btg
b) Halia- Sepjg ibu jari
c) Bwg Merah - 5 Ulas
d) Bwg Putih- -5 Ulas
e) Cili Padi - 3 btg

3) Kicap - 1 mangkuk kecil (jgn penuh sgtla mangkuk tu..)
4) Serbuk Ketumbar - 1 sudu makan
5) Serbuk Jintan Manis- 1 sudu makan
6) Lada Hitam- 1sudu makan (klu nak pedas lagi..tambah ikut suka)
6) Rempah rumis (yg ada buah pelaga,kayu manis &bunga lawang)-1 bungkus kecil jer
7)Minyak masak - 1 sudu makan sahaja (fungsinya untuk menumis rempah tumis)
8)Air Gula@Gula Kelapa yang telah dicairkan..nak mudah ambik gula pasir 3 sudu..bubuh dalam air panas lebih kurang 1 cawan..untuk menjadikan nya air gula..hehehe.
9) Sos Tomato-2 sudu..

Cara Membuat:
1) Ayam yang telah dibersihkan dan dipotong di letakkan dalam sebuah bekas yang ada penutup
2) Kisar semua bhn yg perlu dikisar lepas itu perapkan kepada ayam tadi..
3) Masukkan Kicap,Air Gula,serbuk ketumbar,serbuk jintan,lada hitam,sos tomato gaul bersama dan perapkan kepada ayam...
4) Setelah semua bahan diperap..biarkan ayam selama 1/2 jam atau lebih didalam bekas penutup supaya bhn2 tadi menyerap kedalam isi ayam.
5) Setelah cukup masa, tumis dulu rempah tumis beberapa minit kemudian tuangkan ayam yang telah diperap kedalam kuali...kecilkan api ...dan tutup kuali tersebut..15 minit kemudian boleh balik2kan ayam..tutup lagi..anda bolehlah berfacebook dulu@buat kerja2 lain...pastu 15 minit camtu..anda jenguk lagi ke dapur...pastikan api mmg sekecil mungkin sebab kita hendak mengeringkan air untuk memasak ayam ini,,,kalau rajin.. anda kacau2 selalu pun tak per.. ini..caraorg mls cam cam saya erk!!!biarkan sampai air mengering..dan bhn2 tu jadi kerak2 dlm kuali..ermm pastu pastikan juga.. ayam anda masak..dan lepas tu anda boleh angkat dan hidangkan bersama nasi@roti..sedap!!!
silalah cuba...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan