Jom tengok Video

Loading...

Cari Blog Ini

Halaman Pilihan Ku

Isnin, 28 Disember 2009

Tuhan...Berikan aku Hidup datu Kali lagi...

ya Allah.. Jauhkan Ku dari Penyakit hati....
Dengki,khianat,cemburu,Sedih,Duka dan sebagainya..
Sucikan Hati Ku Ya Allah.. Juahkan kau dari perkara2 yang keji dan mungkar.. Amin

Bila Balik Kampung....

semuanya senyap...aku bagai terpisah dengan dunia luar..tiada internet dan nada hp..huhuhuhuhu...benar2 relax n back to basic...but what ever,,...aku bersyukur masih lagi bernafas dibumi Allah dan menghirup udara dialam ciptaanNya..

Isnin, 23 November 2009

ERR,,, HATI INI MILIK SIAPA ERKK

Hati...siapa yg tahu rahsia di hati ini?
Siapa yang sedar bahawa
hati sekecil ini mampu memendam rindu yang membara?
Siapa yang pernah mendengar
sekeping hati ini menjerit kerinduan?
Siapa yang tahu hati ini tidak pernah letih mencari cinta suci yang sejati lagi abadi....?
Hati...ia milikmu Ya Illahi.

Sabtu, 21 November 2009

27 tahun sudah usia ku

Ya Allah.. dah 27 tahun sudah usia ku.. Alhamdulillah Ya Allah......menempuh angka 27..hidup terasa semakin bermakna dan semakin bererti...Ya Allah semoga perjalanan hidupku Engkau berkati,jauhi aku dari sifat-sifat tercela dan kuatkan iman serta semangat untuk ku menempuhi liku2 hidup ini...Namun semakin besar angka umur ini. semakin kematian akan menghampiri...Ya Allah.. mampu kah aku untuk kematian itu.. bersediakah aku... Ya Allah .. aku hamba Mu ini.. sering kali gagal dan lalai Ya Allah.. ampini dosa2 ku...

Khamis, 19 November 2009

SEMalam Untuk Kenangan Yg Terindah...

Warhhh..malam ni syahdu betul...jumpa Nasir n Kak Faezah..lepak kat saberkas jap.. cita2 pasal sekolah n nasir yg tak lama lgi nak jadi suami org...Syahdu lah plak.. rasa kehilangan plak bila kawan2 nak kahwin..21 hb nie Upa plak yg kahwin.. adui....terasa sgt2...rasa mcm kwn kita kena ambil oleh org tau..bila mereka kahwin nie...teruk betul perasaan aku ni.. aku rasa macam aku tak bleh nak HUHAHUHA lagi ngan mereka.. rasa macam ada gape jer nnt.. tak taulah...last tgk muka Nasir time masih teruna nie...hahahaha...thn depan dah jadi laki org.. huhuhuu...semoga kawan2 ku bahagia hingga ke akhir hayat.. lucu plak bila ingat aku tulis kad untuk Nasir... tulis kat belakang..kad tu...bengong apa.. hahahahaha,..yg best nya aku mmg tulis depan dia.. biar sahabat ku tu tau aku memang menghargai persahabatan ini.. WOWOWOWOWO.. susah tau nak carik kwn susah sama susah.. senang2 belanja kwn nie.. HAI...aku harap2 lepas ni sampai plak seru aku...huhuhu 2 hari lagi aku nak masuk 27.. thn depan tak kawin lagi.. aku Open tablelah..huhuhuhu....Ya Allah sesesungguhnya JODOH,MAUT,AJAL,PERTEMUAN ditangan MU..Aku hambaMu hanya merancang dan selebihnya berdoa. Amin

Selasa, 10 November 2009

Bolehkah aku cemburu?Bolehkah aku panas hati?Bolehkah aku tidak cemburu?Bolehkah aku tidak pasa hati?Apakah cinta dan cemburu beda-beda tipis?Apakah cinta dan cemburu jauh berbeda?Apakah rindu dan cemburu jauh berbezaa?Mengapa di hatiku ada cemburu?Apakah itu cinta yang berlebihan?Kurenung sebentar, muncullah sebuah kesimpulan:“Ternyata Dia telah memberikan dan membalas cintaku dengan begitu besar”Lalu muncul pertanyaan:“Mengapa perlu aku berpikir sebegini?”Kalau mau baik, pikirkanlah kebaikan orang lainJauhkan pemikiran buruk tentang orang lain.Kalau mau bahagia, kenanglah kebahagian bersama orang lainJauhkan kenangan yang buruk dengan orang lain

YA Allah...Tabahkan Hati Ku

Ya Allah.. saat ini aku merasakan Kau sedang menguji Ku.. Ya Allah.. kau tabahkan hati ku ...Ya Allah Kau kuatkanlah semangat ku Ya Allah..Sesungguhnya Dikau Maha Pengasih dan Maha Mendengar... Ya Allah.. kau ringankanlah penderitaan Athirah....Kembalikan ia kepada kami Ya Allah...kau kuatkan semangatnya untuk melawan penyakit..kau sembuhkan dia Ya Allah..berikan peluang untuk nya untuk hidup..untuk menikmati kehidupan didunia ini... Ya Allah...kau tabahkan hati kami sekeluarga...
Ya Allah.. disaat ini hanya Engkau tempat kami memohon dan meminta.. Sesungguhnya Engkaulah tempat ku mengadu dan ku bermohon...Amin.

Jumaat, 6 November 2009

Ya Allah..sembuhkan Athirah..Athirah sedang sakit...Ya Allah.. Hanya Kau Maha Berkuasa...Amin



2 hari yg lepas.. aku dikejutkan oleh adik ku ttg cousin ku.. Athirah..masuk hospital.. aku ingat dia sakit demam biasa2 jer.. rupa2 nya Ya Allah.. aku sungguh terkejut bila time Angah 3G n bila die sent pic die.. sungguh aku tak sanggup...tgk keadaannya...menakutkan..tp Allah sungguh Maha kuasa...dari yg aku maklum dr mak dia ( mak sedara aku)..Athirah tak menangis sangat.. dia diam jer @tidor sahaja..kecuali klu disentuh bdnnya.. sebab hampir seluruh muka dan badannya mengelupas...ya Allah.. hati ku bagai nak luruh bila tgk pic yg di sent angah kat aku.. Ahtirah baru berumur 4 tahun...apalah dayanya untuk melawan kesakitan itu....aku yg sikit je kena iron kat paha..satu hari mengadu sakit kaki.. inikan plak dia yg hanpir satu badan mengelupas...Ya Allah kau ringankam penderitaan nya ..sembuhkan dia Ya Allah...kembalikan Athirah yang comel dan petah berkata2 kepada kami ...Ya Allah.. hanya Engkau yang Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui...

KK mali

Esok hari last aku berkursus di KK ni.. actually letih n penat aa course ni...tp nak wat cam ner dah tugas. 2 minggu dah aku takde kat sekolah.. apa ntah cite sekolah,..aku rindu budak2 ict aku..ntah camnelah diaorg study ni aku takde ...harap diaorg buat kerja yg aku suruh tu..

Jumaat, 30 Oktober 2009

HanYa Tuhan Yang Tahu

Gerak Hati Jodoh

Bagaikan ada banyak persamaan bahkan kadangkala hati berasa dia dijadikan Allah sebagai jodoh anda. Di saat bersedih, dia yang menghulur tangan, menarik anda daripada resah yang menghibakan.

Ketika musibah melanda, dia juga selalu membuat anda tersenyum sehinggakan luka ikut sama berlalu.

Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan Tuhan Yang Maha Esa. Tuhan juga mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan akal untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan.

Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi, spiritual dan fizikal antara kedua-duanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain.

Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan? Berikut adalah petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita.

# Bersahaja

Si dia bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, percakapan, ketawa serta makan dan minum. Adakah dia spontan ataupun kelihatan pelik?

Kalau nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia memang pelakon handalan. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon, tetapi apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, dia adalah calon hidup yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh anda.


# Terima anda seadanya

Apapun kisah silam yang pernah dilalui, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini banyak memberi pengajaran supaya berhati-hati.

Dia juga tidak mengambil kisah siapa anda sebelum ini, apa yang penting, siapa anda sekarang. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

# Saling mempercayai

Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Ada kalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban ditanggung.

Apabila mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia anda selamat di tangannya? Bagi mereka yang bercinta, sifat saling mempercayai antara satu sama lain timbul dari hati nurani mereka.

Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan yang lain. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.

# Memahami diri anda

Fahami diri pasangan. Ketika sakit dia bawa anda ke klinik. Apabila dilanda kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala anda berleter, dia menjadi pendengar.

Dia selalu bersama anda dalam sebarang situasi. Tidak kira sama ada saat gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk anda.

Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit, inikan pula suami isteri". Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih.

Apabila dia sentiasa bersama untuk melalui hidup ini saat suka dan duka, senang dan susah, dialah calon sesuai menjadi pasangan hidup anda.

# Tampilkan kelemahan

Tiada siapa yang sempurna di dunia. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu anda.

Bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasih malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada anda.

# Mimpi

Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang istikharah dan memohon supaya Tuhan memberikan petunjuk, insyaAllah dengan izinnya, anda mendapat mimpi petunjuk. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya.

Jika tidak, tolak dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara. Nikmat di akhirat kekal selamanya.

# Kata hati

Kadang kala manusia dikurniakan Tuhan deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga dapat saling tahu perasaan masing-masing. Anda dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindak balas pada situasi tertentu.

Apabila yakin dengan pilihan hidup anda, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk anda? Dengar kata hati dan buat pilihan. Serahkan segalanya pada ketentuan Yang Maha Kuasa.

Ya Allah berikan aku jodoh yang baik.. dan boleh menerima aku seadanya...Ya Allah..hanya engkau yang maha mengetahui.. sesungguhnya hati ku rindu padanya
Alhamdulillah...aku dah balik dr Kuching,,,byk sumber dan inspirasi baru yang aku dapat...yang sedihnya dtg sekolah kerja melambak.. satu lagi aku sedih betul,, pg2 tadi bos dah marah2 pasal budak2 KRK tak betul berbaris..huhu.. rasa macam nak melayang jiwa..pastu..bila sampai makmal..tiba2.. pintu makmal comp telah di beri mangga baru..terkejut beruk aku,, camner nak masuk,, aku ngan cikgu taufik,, kena tunggu Along sampai.. terasa macam kita ni penjahat betul.. tak boleh guna makmal untuk P&P...aku terus rasa mcm down aa...aku terfikir,, kenapa kena ada Subject ICT klu makmal Komp tak boleh nak pakai.,, entahla,, jiwa aku betul2 tertekan dengan masalah2 disekolah... pening bila orang tak boleh nak consider bila kita buat kerja...

Selasa, 27 Oktober 2009

HUHUHUHU...
Lelah bah kursus ICT...pecah palak aaa

Sabtu, 24 Oktober 2009

Alhamdulillah..syukur dikurniakn mata sebegini..walaupun rabun...

Mata Indah
Setelah mengetahui beberapa masalah yang terjadi pada penampilan mata, maka bagaimana caranya agar mata Anda tetap tampil menarik? Agar terhindar dari masalah-masalah penampilan mata tersebut dan menjaga mata tetap berbinar, Anda dapat melakukan pencegahan dan melakukan berbagai perawatan untuk mata. Perawatannya mudah dan dapat dilakukan di rumah. Berikut ini beberapa tips kecantikan untuk membuat mata tetap indah.
Bersihkan mata dari kosmetik sebelum tidurBila tidak dibersihkan, sisa kosmetik akan menyumbat pori-pori. Untuk membersihkan bagian mata, sebaiknya gunakan pembersih mata khusus mata, karena mata memiliki bagian yang lebih sensitif dibandingkan bagian wajah lain. Atau gunakan susu murni untuk membersihkannya. Setelah itu, oleskan krim mata yang akan membantu merawat mata pada malam hari.
Lindungi mata dari sinar matahariSaat beraktivitas di siang hari di luar ruangan, pastikan untuk menggunakan tabir surya atau gunakan eye gel untuk untuk menyegarkan mata. Sebaiknya, gunakan kacamata yang dapat melindungi dari sinar ultraviolet, atau gunakan payung atau topi.
Cukup minum air putihHal ini dapat mencegah terjadinya dehidrasi yang berarti dapat mencegah timbulnya keriput pada mata.
Konsumsi buah dan sayuranKandungan mineral, vitamin pada buah merupakan nutrisi yang berguna untuk kecantikan mata, disamping juga bermanfaat untuk kulit dan kesehatan tubuh. Terutama, kandungan vitamin C pada buah atau sayur dapat membantu pembentukan kolagen yang menambah elastisitas mata.
Hindari untuk mengucek mataApabila tangan yang kotor digunakan untuk mengucek mata, hal ini dapat menyebabkan iritasi mata.
Kompres mataKompres menggunakan potongan kentang atau mentimun selama 10 menit berguna untuk mengurangi lingkaran hitam. Untuk memperlancar peredaran darah pada mata, mata dapat dikompres menggunakan es batu dan diusapkan di sekeliling mata. Sebagai antiseptik untuk mata, masukkan daun sirih pada air panas, dan biarkan uap air mengenai mata Anda.
Setelah melakukan perawatan mata, perhatikan juga kebiasaan Anda sehari-hari karena kebiasaan buruk seseorang dapat memicu penuaan dini. Antara lain kebiasaan merokok, stres, kurang tidur, atau alergi pada kosmetik tertentu. Perhatikan juga tanggal kadaluwarsa kosmetik agar tidak mengalami iritasi.
Mata dapat mengkomunikasikan sikap dan emosi kita. Mata bisa menunjukkan kekagetan atau ketakutan. Bahkan mata dapat mencerminkan keibaan hati atau perasaan kasih sayang. Kadang-kadang, mata dapat menyatakan keraguan atau kepedihan. Mata bisa berbicara. Oleh karena itu, jadikan mata Anda menjadi mata indah yang mempesona.

Mata merupakan bagian wajah yang paling diperhatikan. Perasaan seseorang dapat terlihat dari tatapan matanya sehingga organ tubuh ini disebut sebagai jendela hati. Mata yang indah merupakan bagian yang merupakan daya tarik bagi penampilan seorang wanita, itulah sebabnya dalam merias wajah, riasan mata umumnya membutuhkan waktu paling lama. Tetapi, mata juga memiliki berbagai masalah yang dapat membuat wajah tidak segar. Itulah sebabnya, Anda wajib merawat jendela hati ini sebaik-baiknya.

Khamis, 22 Oktober 2009

Subhanallah...bestnya nie...kat maner nie erk.. agak2 aku ader tak kat sini.. aku ambik pic ni dr http://images.google.com.my/imgres?imgurl=http://ilalife.tripod.com...hehehe...

HEHEHEHE..SENANG JER....

cubalah klu anda cerdik

RELAX DULU

Oh! Soalan Uji Minda. Mari Cuba!

Di bawah ada (4) soalan dan satu soalan bonus. Anda perlu menjawab dengan pantas. Anda tidak boleh mengambil masa, perlu menjawabnya segera. OK?

Mari cuba, lihat sendiri berapa pantas dan hebatnya diri anda…..

Ready? GO!!! (lihat bawah)

Soalan Pertama:

Anda menyertai perlumbaan. Anda mengejar dan memotong orang yang kedua. Sekarang Anda ditempat yang ke berapa?

Jawapan: Jika jawapan anda tempat yang pertama, sudah tentu jawapan anda salah! Jika anda memotong orang kedua sudah tentu anda mengambil tempatnya, tempat kedua!

Cuba jangan lihat atas semula untuk soalan seterus. Sekarang jawab soalan kedua, tetapi jangan ambil terlalu banyak masa seperti soalan pertama OK ?

Soalan Kedua:

Jika anda memotong tempat orang yang terakhir, jadi anda di tempat…? (lihat bawah)


Jawapan: Jika jawapan anda tempat kedua terakhir, anda salah lagi.. siapakah yang terakhir, bagaimana anda boleh memotong orang yang terakhir?

Adakah anda pantas dan cerdek, tidak begitu rupanya.?

Soalan Ketiga:
Soalan kira-kira bermuslihat! Perhatian: Ini mesti dilakukan tanpa menggunakan fikiran sahaja . Jangan guna kertas dan pensil atau mesen kira-kira. Cuba lah…

Ambil 1000 dan campur 40. Sekarang

campur lagi 1000. Campur lagi 30 ….

Campur lagi 1000 . Campur lagi 20…

Campur lagi 1000 . Campur lagi 10 …

Berapa kah jumlah semua?

Lihat bawah untuk …jawapan..

Adakah jawapan anda 5000 ?

Jawapan sebanar adalah 4100.

Jika anda tak percaya gunakan mesen kira-kira.! Mungkin ini bukan hari anda kan ? Mungkin anda boleh jawab soalan yang akhir ini dengan betul … Cuba .

Soalan keempat:

Bapa Mary ada seramai lima orang anak gadis: 1. Nana, 2. Nene, 3. Nini, 4. Nono. Apakah nama anak gadisnya yang terakhir?

Adakah jawapan anda Nunu? Salah! sudah tentu Salah.
Namanya Mary.. Baca semula soalan!

Okay, cuba jawab soalan bonus:

Sorang bisu pergi ke mini-market untuk membeli sebatang berus gigi. Dengan mengayakan lakunan memberus gigi ia berjaya menerangkan hasratnya kepada pekedai dan ia berjaya membeli berus gigi itu.

Seterusnya, seorang buta pergi ke mini- market, untuk membeli cermin mata hitam, bagaimaa dia menerangkan kepada pekedai itu hasratnya. ….?
Dia hanya membuka mulutnya dan menyebut apa yang dihajati. Mudah sahaja. Dia buta je.. bukan bisu daa…

Psst: Kan dah terkena, korang? apa lagi kenekan orang laing pulak yang merasa diri mereka bijak…

Selamat bergembira.. … bye.!!

Isnin, 19 Oktober 2009

Aku..ambik ni dari...http://cintadearhaniey.wordpress.com....

Cara membina diri menjadi wanita cantik

Oleh Roha Haasan

KECANTIKAN adalah sesuatu yang diinginkan oleh semua insan. Kecantikan mempunyai pelbagai tafsiran bergantung kepada individu.

Helen Gurley Brown, dalam bukunya bertajuk “Action For Success” mengungkapkan kecantikan sebagai, “Beauty can’t amuse you, but brainwork- reading, writing, thinking – can”.

Bagi seorang gadis remaja, kecantikan ialah ‘tubuh langsing, kulit putih gebu dan senyuman menawan’ manakala remaja lelaki pula melihat kecantikan dalam bentuk ‘tubuh gagah dan sasa’.

Dalam mengungkapkan sifat Allah terhadap kecantikan dan keindahan, Rasulullah, bersabda, maksudnya: “Sesungguhnya Allah itu Maha indah dan menyukai keindahan.” (Riwayat Muslim dan Tirmidzi).

Apa pun pandangan kita, kecantikan tetap memiliki tempat dan kepentingan tersendiri, lebih-lebih lagi untuk remaja.

Berikut beberapa panduan kecantikan yang perlu dimiliki oleh remaja jika ingin menjadi “insan cantik”:-

Bercita-cita tinggi dan mempunyai wawasan

Pada usia muda, seorang remaja harus memiliki wawasan hidup. Anda mesti tahu arah dan matlamat yang ingin dicapai.

Tahu membezakan di antara yang baik dan buruk

Firman Allah bermaksud: “Dan sesungguhnya di antara kami ada orang yang taat dan ada pula orang yang menyeleweng dari kebenaran. Barang siapa yang taat maka mereka itu benar-benar sudah memilih jalan yang lurus, adapun orang yang menyimpang dari kebenaran, maka mereka menjadi kayu api bagi neraka jahanam.” (Surah Al-Jin:14-15)

Sayangkan diri, keluarga dan masyarakat

Seorang remaja mesti sayangkan diri sendiri, sayangkan ibu bapa serta mengasihi setiap ahli keluarga. Mereka berusaha mengukuhkan hubungan kekeluargaan, menyayangi jiran dan ahli masyarakat. Mereka tidak derhaka terhadap ibu bapa dan keluarga atau menyakiti jiran dan masyarakat.

Sabda Rasulullah, maksudnya: “Tidaklah sempurna iman salah seorang di antara kalian sehingga dia menyintai saudaranya sebagaimana dia menyintai dirinya sendiri.”

Berilmu pengetahuan dan bermaklumat

Seorang remaja mesti mendapatkan sebanyak mungkin ilmu secara formal atau tidak formal. Ilmu akademik penting untuk masa depan kehidupan. Ilmu kerohanian untuk mencantikkan jiwa dan dalaman manakala ilmu pengurusan bagi mengurus diri.

Menjaga kesihatan fizikal, jiwa dan minda

Kesihatan fizikal mesti dipelihara dengan memberikan hak sepatutnya kepada tubuh. Lakukan aktiviti yang menyihatkan badan. Makanlah makanan seimbang dan berkhasiat. Elakkan daripada mengambil sesuatu yang boleh merosakkan kesihatan dan minda seperti rokok, arak dan dadah.

Tubuh adalah amanah Allah. Untuk menyihatkan jiwa, amalkanlah zikrullah dan tingkatkan ibadat yang ditetapkan sebagai hamba Allah. Fizikal, jiwa dan minda yang sihat akan menyerlahkan kecantikan seseorang remaja.

Imam Bukhari meriwayatkan daripada Ibnu Abbas, yang berkata, Rasulullah, bersabda, maksudnya: “Dua nikmat yang sering tidak diperhatikan oleh kebanyakan manusia, iaitu kesihatan dan waktu lapang.”

Menghormati diri dan orang lain

Hormatilah diri anda. Seseorang remaja mesti tahu menghormati diri dengan menjauhi tingkah laku yang boleh menyebabkan pihak lain hilang rasa hormat kepadanya. Jauhi kegiatan dan perbuatan yang boleh menjatuhkan maruah diri.

Hormatilah guru yang mendidik anda, rakan dalam pergaulan, warga emas, orang yang lebih tua dan mereka yang kurang bernasib baik, tanpa mengira bangsa dan agama. Abdullah Ibnu Umar, meriwayatkan bahawa seseorang sahabat bertanya kepada Rasulullah: “Islam bagaimanakah yang paling baik?” Nabi menjawab: “Kamu memberi makan, mengucapkan salam kepada orang yang kamu kenal atau yang tidak kamu kenal”

Berlaku adil

Keadilan adalah salah satu ‘kecantikan’ yang mesti diamalkan oleh remaja. Ia merangkumi kehidupan harian. Seseorang remaja harus berlaku adil dalam pergaulan dan semasa membuat pertimbangan. Remaja yang adil dapat membezakan di antara yang baik dan buruk dengan jelas. Mereka dapat menunaikan hak diri dan makhluk lain dengan tepat.

Menjauhi maksiat

Remaja cantik mesti menjauhkan diri daripada maksiat. Mereka takut kepada firman Allah, yang bermaksud: “Sudah nampak kerosakan di darat dan laut disebabkan perbuatan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian daripada (akibat) perbuatan mereka agar mereka kembali (ke jalan yang benar).” (Surah Ar-Rum: 41).

Faham hak dan tanggungjawab sebagai rakyat

Sebagai remaja cantik, anda mestilah tahu keadaan semasa tanah air. Remaja mesti mengetahui sejarah kemerdekaan tanah airnya. Anda mestilah mensyukuri nikmat kemerdekaan dan tahu hak sebagai rakyat.

Mesra alam

Alam semesta ciptaan Allah tidak saja didiami oleh manusia tetapi juga haiwan dan tumbuhan. Seseorang remaja yang menunaikan hak dengan memelihara alam dan menyayangi haiwan adalah remaja berakhlak mulia. Amalan ini akan diberikan ganjaran setimpal oleh Allah.

Prihatin dengan masalah sejagat.

Remaja yang cantik akhlaknya berusaha mempelajari apa yang berlaku di luar negara untuk dijadikan iktibar. Sebagai remaja, kita mesti menunjukkan keprihatinan dengan pergolakan yang sedang menimpa umat Islam di seluruh dunia.

PENULIS adalah pengurus kelab remaja JIM dan Beliau boleh dihubungi untuk pertanyaan melalui e-mel wanitajim0@yahoo.com

RinduKU: Aku TErtarik Dengan petikan ini...

RinduKU: Aku TErtarik Dengan petikan ini...

CAtatAn KU...Black Monday!!

Isnin (19/10/2009)

Emmm..rindunya..letih lepas camp..pasya g facial marek..huhuhuhu..kak poziah make over aku ngan kak faezah..hehehe..rasa kacak tek….pasya g open house umah kak sanu,,best,,!!!sup tulang kak sanu yang best dan memikat selera…malam sepatutnya g ambik saravanan..huhu ngantok tahap cipanzi..soryy sara…hari ini aku terasa rindu..rindu serindu-rindunya….perlukah aku rindu..dan aku pasti tiada siapa pun yang tahu kerinduan ku ini..warhhh!!! tolong…..angau dah mula lagi

Khamis (15/10/2009)

Melihat gelagatnya dari kejauhan..aku merasakan semacam ada satu perasaan aneh..aku tak berani untuk mentafsir..apakah perasaan itu…yg aku pasti aku bahagia..apabila melihat dia bergembira…hahahahha..jiwanglah ko tok jot!!!!

Jumaat, 16 Oktober 2009

Hadapi Dengan Senyuman- Dewa...

Hadapi dengan senyuman
Semua yang terjadi
Biar terjadi .
Hadapi dengan tenang jiwa
Semua... Kan baik baik saja

Bila ketetapan tuhan
Sudah ditetapkan
Tetaplah sudah .
Tak ada yang bisa merubah
Dan takkan bisa berubah

Relakanlah saja ini
Bahwa semua yang terbaik
Terbaik untuk kita semua
Menyerahlah untuk menang

Aku TErtarik Dengan petikan ini...

Saya ambik ni dari blog 'Cikgu Bad'...

Jika kita tidak disayangi bahkan dibenci orang pastinya bersebab. Tidak mungkin orang akan menyukai atau membenci kita tanpa sebab atau alasan. Apatah lagi Jika sesuatu yang kita hajatkan bersifat halus seperti cinta dan kasih sayang. Serupa juga jika menunjukkan kelakuan yang kasar dan biadap – kebencian orang akan meluap-luap.
Justeru, apa yang kita mahukan dalam hidup ini menuntut syarat tertentu untuk ianya dicapai. Ia takkan berlaku dengan sendirinya. Dalam hal cinta Hamka berpesan :
“Empat perkara yang menimbulkan cinta : Muka yang jernih; ringan tangan; mencari persesuaian sama sendiri; sama yang di mulut dengan yang di hati.”
- Hamka
Cinta yang tulus adalah cinta kerana budi. Ia tidak boleh wujud kerana pesona pada ‘body’. Akan tetapi sesuatu yang bersifat budi hanya akan dapat dikesan oleh hati orang yang memandangnya. Ini kerana budi adalah suatu yang seni – perlukan hati untuk mentafsirkannya. Dan hati itu mestilah hati yang bersih.
Namun keikhlasan hati si budiman jugalah yang mengekalkan perhatian dan kesukaan orang kepadanya. Oleh itu, jika inginkan cinta itu tulus dan kekal tulus selamanya dalam diri kita dan orang yang mencintai kita, maka kita mestilah terlebih dulu memiliki peribadi yang sarat budi. Yakinilah bahawa ‘(hutang) budi akan dibawa ke mati’.
Nabi Muhamad S.A.W. adalah suri teladan nombor wahid di dunia yang mempamerkan secara praktikal erti budi yang sangat indah. Kerana itu baginda dikenang – dan akan terus dikenang hingga kiamat kelak.
Bagi orang Melayu budinya lebih halus dan kaya. Ia menjadi sempurna kerana agama yang dianutinya. Tapi kini ia semakin hilang ditelan zaman. Justeru, mari kita cari budi bangsa dan agama kita yang telah hilang itu. Kita tunjukkan kuasa ‘budi’ untuk kembali menawan hati masyarakat yang semakin rosak oleh kefasadan dunia hari ini. Kita masih belum terlambat untuk turut serta dalam ‘kempen budi’ ini.

Khamis, 15 Oktober 2009

AKU SUKA LAGU NI.... BEST GILERRR

aku jatuh cinta lagi
untuk yang kesekian kali
dan kurasa tapi kali ini
ku temukan cinta sejati
yang tinggal dalam palung hati
*courtesy of LirikLaguIndonesia.net
mahligai cinta yang sejati
kurasa aku cinta mati
wanitanya seorang pelacur
ku temukan di sudut malam
ku lihat dia sedang menangis
sedang menangis, sedang menangis

reff:
sudahlah jangan menangis lagi
dengarlah kekasih aku di sini
sudahlah lupakan masa lalumu
peluklah tubuhku ku bersamamu

repeat reff [3x]

sudahlah

Isnin, 12 Oktober 2009

50 Tip memikat lelaki...

He..he..buat kwn2 ku yg masih solo...bimbang diri belom ada calon.. kat sini saya cuba cari cara2 macam mane nak tackle pakwe idaman anda...huhuhu,,,saje2 untuk memeriahkan blog ini...


1. Sentiasa tersenyum dan jangan bersikap sombong apabila berinteraksi dengan mereka.
2. Pandai memasak adalah ciri-ciri utama mengapa lelaki mudah terpikat dengan anda.
3. Berperwatakan menarik mampu menarik minat mereka.
4. Jujur dan sentiasa merendah diri.
5. Lakukan apa yang dia suka dan jangan lakukan apa yang dia tidak suka.
6. Mempunyai bentuk badan yang menarik (terpulang kepada individu).
7. Mempunyai tingkah laku yang baik dan lemah lembut.
8. Pandai dalam memainkan peranan sebagai seorang wanita ketika berada di samping lelaki yang anda minati.
9. Jangan terlalu mengongkong.
10. Ketika berinteraksi dengan mereka jangan lupa gunakan bahasa tubuh yang anda ketahui seperti mata dan tangan.
11. Jaga cara pemakaian anda, seksi atau tidak terpulang kepada lelaki yang anda minati.
12. Sering memberikan kad ucapan buat si dia yang kamu minati untuk ‘plan’ pertama memikat dirinya.
13. Lelaki sukakan wanita yang suka berterus terang tanpa menyembunyikan sesuatu.
14. Apabila berhadapan dengan lelaki yang kamu minati, renungi matanya dan tunjukkan sifat humor kamu. Ini adalah taktik untuk memberitahu si dia bahawa kamu boleh didekati tetapi bukan bererti kamu ini perempuan murahan dan mudah didekati.
15. Jangan bersikap selalu jual mahal apabila berada bersama mereka.
16. Bijak menyesuaikan diri dalam apa jua keadaan.
17. Tidak mudah putus asa dan sentiasa berdiri di atas kaki sendiri tanpa meminta pertolongan dari orang lain.
18. Jangan suka bercakap benda yang tidak berfaedah ketika bercakap dengan mereka.
19. Jangan bandingkan ‘dia’ dengan lelaki-lelaki yang pernah kamu kenali.
20. Menjadi temannya ketika dia susah dan senang.
21. Lelaki suka kamu menjadi pendengar yang setia dan tidak suka wanita yang suka membangkang.
22. Yang paling penting lelaki suka dimanjai dengan belaian dan kata-kata yang romantik.
23. Bunyi derapan kasut ketika berjalan juga mampu menarik perhatian lelaki.
24. Lelaki tidak suka jika kamu memakai mekap yang terlalu tebal.
25. Mengetahui bila hari lahirnya.
26. Menghormati dirinya, keluarga dan teman-teman yang rapat dengannya.
27. Bersikap matang dalam tutur-kata dan tingkah laku. Lelaki tidak suka wanita yang bersikap terlalu kebudak-budakan.
28. Agresif.
29. Jangan terlalu ‘excited’ ketika bertemu dan berbual dengannya. Contohnya berbual terlalu lama di telefon untuk perkenalan pertama.
30. Jangan terlalu bersikap ‘kelakian’ dan ganas dalam pergaulan.
31. Jangan terlalu menunjukkan bahawa kamu ini terlalu baik dan ‘perfect’.
32. Jangan perasan bahawa kamu ini mempunyai paras rupa yang jelita.
33. Sentiasa memegang prinsip sederhana dan tidak boros di dalam perbelanjaan.
34. Bersikap keibuan adalah antara tips yang perlu kamu titik beratkan.
35. Sentiasa bercakap lembut dengan mereka.
36. Ketahuilah mereka ini adalah golongan yang terlalu sensitif dan suka akan kelembutan apatah lagi dari seorang gadis.
37. Kenali siapa dirinya sebenarnya sebelum kamu memulakan langkah untuk memikat.
38. Lelaki sukakan wanita yang suka menjaga kulit. Jangan biarkan wajah kamu dipenuhi jerawat batu!
39. Aset penting bagi kamu untuk memikat lelaki adalah mata, punggung dan gaya langkah kamu yang kemas.
40. Jangan bersikap terlalu kuno.
41. Bertanya khabar sekurang-kurangnya dua kali seminggu agar tali persahabatan kamu dengannya tidak putus begitu sahaja. Mungkin suatu hari nanti sikap kamu yang terlalu mengambil berat mampu menarik perhatiannya.
42. Usia dan bentuk badan bukan menjadi ukuran yang penting tetapi kecerdikan, kejujuran dan tingkah laku yang bersopan-santun.
43. Lelaki sukakan seorang wanita yang beriman dan beragama namun begitu kamu tidaklah perlu terlalu alim.
44. Menunjukkan bahawa kamu bukanlah seorang gadis yang mudah dipermainkan.
45. Jangan terlalu merengek dan mengada-ngada.
46. Jangan tunjukkan kelemahan kamu ketika berada di samping lelaki yang kamu minati.
47. Lelaki sukakan wanita yang bijaksana dan matang serta mudah diajak berbincang.
48. Berjaya di dalam apa jua bidang yang kamu ceburi.
49. Tidak terlalu meminta dan jaga tata tertib kamu di meja makan.
50. Jangan terlalu over nanti lelaki akan meluat pula dengan kamu.

Ahad, 11 Oktober 2009

Kenapa hari ini aku rasa syahdunyer...warghhh akuteringatkan mak...huhuu....23-26 balit kuching,,,ada kursus kat sinun...wah,,huhuu..best2..dapat sik ka aku balit kampung...syuk nya hati sebab dapat kusus kat tempat dirik pun...huhuhu....best2...tp jgn syuk dolok..kdg2 apa2 boleh jadi sebab nama pesrta kursus ya apa2 jak boleh kenak tukar,,,hhuhuhu..harap jgnla...
Best2....hari tok g 2 buah umah terbuka Kak Luv n kak Rita,, thanks aa friends,,semoga Allah beri rezeki yg melimpah ruah atas kesuadian anda semua menjemput kami...esok..ada lagi 2 buah...Umah Aziemah n Umah Ina..best aaa.. Alhamdulillah,,,semoga kalian semua mendapat rahmat dari Allah Swt

Sabtu, 10 Oktober 2009

Teringat Emak Kat Umah..HU..Hu..

Salam UKhuwah Buat Semua,

1) Coretan di bawah bukanlah idea saya tapi saya copy dari blog InspiRasi 1982 ~~ ...sorry err wak.. n halalkan..

.2) Ayat-ayatnya cukup berhikmah, penuh dengan keikhlasan untuk sama-sama kita renungi dan insafi.

3) Kadang-kadang kita terlupa bahawa kita tidak cukup adil kepada ibu sendiri kerana kita terlebih-lebih mementingkan 'yang lain' di sepanjang proses pendewasaan diri juga pematangan diri.

4) Kadang-kadang nilai ingatan kita kepada ibu hanya tertumpu kepada kiriman wang, doa daripada kejauhan dan kata-kata hormat sahaja.

5) Kita lupa bahawa nilai sentuhan dan nilai layanan seorang anak itulah yang paling dinanti-nantikan oleh sesiapa jua yang bergelar ibu.

Orang kata aku lahir dari perut mak.. (bukan org kata...memang betul)

Bila dahaga, yang susukan aku....mak

Bila lapar, yang suapkan aku....mak

Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ..mak

Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....Mak

Bila bangun tidur, aku cari....mak

Bila nangis, orang pertama yang datang ....mak

Bila nak bermanja, aku dekati....mak

Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....mak

Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....mak

Bila nakal, yang memarahi aku....mak

Bila merajuk, yang memujukku cuma....mak

Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....mak

Bila takut, yang tenangkan aku....mak

Bila nak peluk, yang aku suka peluk....makAku selalu teringatkan ....mak

Bila sedih, aku mesti talipon....mak

Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.....mak

Bila bengang.. aku suka luah pada..mak

Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! "

Bila sakit, orang paling risau adalah....mak

Bila nak exam, orang paling sibuk juga.....mak

Bila buat hal, yang marah aku dulu.....mak

Bila ada masalah, yang paling risau.... mak

Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak

Yang selalu masak makanan kegemaranku....mak Kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....mak

Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku.....mak

Yang selalu berleter kat aku...mak

Yang selalu puji aku....mak

Yang selalu nasihat aku....mak

Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....mak

Aku ada pasangan hidup sendiri....

Bila seronok, aku cari....pasanganku

Bila sedih, aku cari....mak

Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku

Bila gagal, aku ceritakan pada....mak

Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku

Bila berduka, aku peluk erat....emakku

Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku

Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....mak

Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku

Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”

Selalu.. aku ingat pasanganku

Selalu.. mak ingat kat aku

Bila-bila... aku akan talipon pasanganku

Entah bila... aku nak talipon mak

Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku

Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk emak

Renungkan: "Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak? mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

Berderai air mata jika kita mendengarnya......... Tapi kalau mak sudah tiada.......... MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....

Berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....

Berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya......

Berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.......

Berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....

Berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya...

Kos upah membantu ibu:

1) Tolong pergi kedai : RM4.00

2) Tolong jaga adik : RM4..00

3) Tolong buang sampah : RM1.00

4) Tolong kemas bilik : RM2.00

5) Tolong siram bunga : RM3.00

6) Tolong sapu sampah : RM3.00

Jumlah : RM17..00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya.

Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA

2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA

3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA

4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA

5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA

Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA


'Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu. Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata, "Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya. "..... 'Sekian.....

Jumaat, 9 Oktober 2009

HU...HU..HU...HU....

haiiii...susahnya angau ni,,angau donk gue..ayo..tolong...

Aku Suka Sajak Ini....

Koleksi Sajak Usman Awang
Khas untuk anak-anak muda Malindo

Melayu itu orang yang bijaksana
Nakalnya bersulam jenaka
Budi bahasanya tidak terkira
Kurang ajarnya tetap santun
Jika menipu pun masih bersopan
Bila mengampu bijak beralas tangan.

Melayu itu berani jika bersalah
Kecut takut kerana benar,
Janji simpan di perut
Selalu pecah di mulut,
Biar mati adat
Jangan mati anak.

Melayu di tanah Semenanjung luas maknanya:
Jawa itu Melayu, Bugis itu Melayu
Banjar juga disebut Melayu,
Minangkabau memang Melayu,
Keturunan Acheh adalah Melayu,
Jakun dan Sakai asli Melayu,
Arab dan Pakistani, semua Melayu
Mamak dan Malbari serap ke Melayu
Malah mua’alaf bertakrif Melayu
(Setelah disunat anunya itu)

Dalam sejarahnya
Melayu itu pengembara lautan
Melorongkan jalur sejarah zaman
Begitu luas daerah sempadan
Sayangnya kini segala kehilangan

Melayu itu kaya falsafahnya
Kias kata bidal pusaka
Akar budi bersulamkan daya
Gedung akal laut bicara
Malangnya Melayu itu kuat bersorak
Terlalu ghairah pesta temasya
Sedangkan kampung telah tergadai
Sawah sejalur tinggal sejengkal
tanah sebidang mudah terjual

Meski telah memiliki telaga
Tangan masih memegang tali
Sedang orang mencapai timba.
Berbuahlah pisang tiga kali
Melayu itu masih bermimpi

Walaupun sudah mengenal universiti
Masih berdagang di rumah sendiri.
Berkelahi cara Melayu
Menikam dengan pantun
Menyanggah dengan senyum
Marahnya dengan diam
Merendah bukan menyembah
Meninggi bukan melonjak.

Watak Melayu menolak permusuhan
Setia dan sabar tiada sempadan
Tapi jika marah tak nampak telinga
Musuh dicari ke lubang cacing
Tak dapat tanduk telinga dijinjing
Maruah dan agama dihina jangan
Hebat amuknya tak kenal lawan

Berdamai cara Melayu indah sekali
Silaturrahim hati yang murni
Maaf diungkap senantiasa bersahut
Tangan diulur sentiasa bersambut
Luka pun tidak lagi berparut

Baiknya hati Melayu itu tak terbandingkan
Segala yang ada sanggup diberikan
Sehingga tercipta sebuah kiasan:
“Dagang lalu nasi ditanakkan
Suami pulang lapar tak makan
Kera di hutan disusu-susukan
Anak di pangkuan mati kebuluran”

Bagaimanakah Melayu abad dua puluh satu
Masihkan tunduk tersipu-sipu?
Jangan takut melanggar pantang
Jika pantang menghalang kemajuan;
Jangan segan menentang larangan
Jika yakin kepada kebenaran;
Jangan malu mengucapkan keyakinan
Jika percaya kepada keadilan.

Jadilah bangsa yang bijaksana
Memegang tali memegang timba
Memiliki ekonomi mencipta budaya
Menjadi tuan di negara Merdeka

Yes..ahernya aku dah ada blog aku sendiri...harap2 blog aku ni aktif tak macam yg lepas2....

Tanggungjawab dalam bercinta

1) Sentiasa bermotivasi untuk menjadi yang terbaik kepada pasangan anda.
2) Saling mengingati terutama dari segi tanggungjawab
3) Sentiasa ada dikala susah dan senang
4) Menerima apa adanya pasangan anda
5) Bersabar dan bersedia melayan karenah pasangan anda.
6) Sentiasa memberikan komunikasi dengan baik kepada pasangan anda kerana
selalunya komunikasi yang salah akan menyebabkan berlakunya
pergaduhan.

7) Saling percaya dan mempercayai, tapi jangan 100% (80% cukupla)
8) Sentiasa ikhlas kepada pasangan anda.

Apa makna CINTA bagi Anda?

  • Cinta adalah sebuah anugerah yang diberikan oleh Allah SWT dalam diri hambaNya.
  • Cinta mempunyai pengertian yang luas, Cinta yang paling tinggi haruslah diletakkan kepada Pencipta kita, kepada Rasul kita, Ibu bapa dan keluarga kita.
  • Bila bercakap tentang Cinta, kita cenderung untuk berfikir bahawa Cinta adalah antara hubungan perasaan antara lelaki dan perempuan yang seterusnya membawa kepada sebuah perasaan yang indah diantara mereka.
  • Ya, tidak dinafikan bahawa Cinta memang indah. Ia boleh mengubah seseorang, Cinta juga akan menyebabkan seseorang menjadi pelik. Menjadi angau dan menjadi sasau.
  • Selain itu, Cinta juga boleh menyebabkan seseorang buta hati dan perasaan sekiranya ia alpa dan lalai terhadap tanggungjawabnya
  • Oleh itu, janganlah biarkan hidup anda bertuhankan cinta.
  • Bercinta biar berpada-pada, ingatlah Cinta itu Allah yang beri dan patut dijaga sebaik-baiknya. Ini kerana, tersilap langkah dalam bercinta ia akan merosakkan diri sendiri.
  • Seterusnya, dalam bercinta hendaklah sentiasa sedar diri dan tanggungjawab. Saling mengingati adalah tanggungjawab dalam bercinta.
  • Fikirlah selain menjadi sebagai seorang kekasih kepada pasangan anda. Anda mempunyai banyak tanggungjawab lain. Contohnya sebagai seorang hamba kepada Allah SWT, Sebagai khalifah dimuka bumi ini.Sebagai seorang anak kepada Ibu bapa, sebagai seorang Pelajar/Pekerja (Ini untuk mereka yang bercinta yang belum berkahwin)
  • Cinta juga adalah rempah ratus kehidupan, warna-warna yang mengisi ruang hidup kita. Ada masa bahagia kerana Cinta, ada masa sedih kerana Cinta. Bila Cinta kita dihargai, dikenang dan diterima. Kita akan merasakan seperti hati kita berbunga-bunga. Namun, bila Cinta kita dikhianati dan tidak dihargai, kita akan merasakan hati kita seperti hancur berderai terhempas ke lantai.
  • Mengalami kekecewaan akibat bercinta selalunya menyebabkan kita hilang pertimbangan. Kita akan terasa seperti tidak berpijak dibumi yang nyata. Kita akan merasa diri kita terumbang ambing, seperti tidak percaya orang yang kita sayang akan mengkhianati kita.
  • Namun percayalah Allah SWT adakah Maha Adil dan Maha Menyayangi, disetiap ujian yang diberikan pastinya mempunyai hikmahnya yang tersendiri.
  • Janji Tuhan adalah “ Perempuan Yang Baik Adalah Untuk Lelaki Yang Baik”.
  • Maka dengan itu, dalam kehidupan ini jadilah insan yang terbaik dalam hidup yang singkat ini.
  • Bagi mereka yang dikecewakan, jangan biarkan hidup anda tenggelam dari kekecewaan tersebut. Bangkit dan bangunlah untuk terus hidup dan berjuang untuk menjadi yang terbaik.
  • Pastinya hidup anda akan diselubungi kegembiraan dan keseronokkan andainya anda berjaya menghapuskan rasa kekecewaan.
  • Hidup akan lebih indah sekiranya kita sentiasa ingat bahawa Cinta yang hadir dalam hidup kita adalah Cinta yang kita jaga, kita pupuk dan kita sentiasa ikhlas dalam bercinta.

Khamis, 8 Oktober 2009

Alhamdulilahhh...

Alhamdulillah..yes..yes..berjaya juga aku menghabiskan amalan 6 hari puasa dibulan syawal....huhuhuu.dugaan cukup besar..dan godaan pun cukup byk..namun Alhamdulillah....so baki aku kena ganti lagi 4 hari..huuuhu..insyallah aku akan ganti untuk puasa sunat hari khamis.